top of page
Search

קונספט מעורר השראה?

ואולי ההיפך הוא הנכון?

החודש כתבתי כמה פוסטים ברשתות החברתיות שעסקו בהשראה, באחד מהם ציטטתי את אלבר אלבז שעבד מהלב הגדול שלו ומהראש היצירתי שלו "כשאני מתחיל לעבוד על קולקציה אני תמיד מתחיל בלחלום סיפור".

כשאני מתחילה לתכנן פרויקט אני מקשיבה לחלומות של הלקוחות שלי, אני לומדת את הסיפור שלהם ומשם אני מקבלת השראה.

הקונספט שאני בונה ללקוחות שלי נובע מהשראה, היא הכוח המניע, ה"משהו" הזה שמפעיל את התהליך ומוליד רעיון. היצירתיות שלי מאפשרת להוציא אל הפועל את הרעיון. וכך למעשה נולד לו קונספט.


השראה-רעיון-קונספט. עיצוב באמצעות AI: חלי ברבר-אהרונוף

אז מה זה קונספט?

בספטמבר לפני המלחמה, סיפרתי לכם מה זו פרוגרמה וכמה היא חשובה בכל תחילת פרויקט.

כבר אז רמזתי לכם שהקונספט לא פחות חשוב מהפרוגרמה בתכנון הפרוייקט. 

נתחיל מההתחלה: קונספט לפי הלקסיקון העברי-לועזי, משמעו מושג, רעיון, תפיסה, הקו הרעיוני המנחה פעולה מסוימת. בעיצוב פנים זה יהיה הקו המנחה שיעזור לנו לבחור שפה עיצובית אחת על פני האחרת, פלטת צבעים או חומרים ועוד.

המחשבה על הקונספט יכולה להתחיל ממשהו שאוהבים, כמו פריט אהוב, חומר נבחר, זיכרון אהוב, צבע וכדומה. אם ניקח פלטת צבעים כקונספט מוביל, נצטרך לבחור את הגוונים שיחברו אותנו, שיתאימו למה שאנחנו רוצים לשדר.

בדוגמא שאביא לכם כאן, הצבעים נבחרו לאחר שיטוט שלי במפעל הישן ובמחסנים שלו, שם ראיתי את הארגזים בהם שמרו סחורות, בגווני אפור, כחול, צהוב.


הארגזים במחסן הישן נתנו לי השראה

חשבתי, אמנם מדובר במשרדי חברה אך בסופו של דבר מדובר במפעל. לכן השתמשתי בצבעי הארגזים, על מנת לייצר חיבור בין המרלוג בקומה התחתונה למשרדים ששוכנים בקומה מעל. מכאן הצבע השולט שנבחר היה אפור והוא בא לידי ביטוי בריצוף דמוי בטון ובצבע כללי לקירות ולריהוט באפור בהיר. 

אפור הוא למעשה כל הגוונים האפשריים במנעד שבין השחור ללבן. זה צבע שמסמל איפוק ושמרנות ומשמש כרקע ניטראלי ואלגנטי לצבעים אחרים. הנייטרליות שלו מאפשרת לצבעים האחרים לבלוט ולהיות דומיננטיים. אפור כהה נתפס כצבע עוצמתי , קלאסי, מתוחכם, יציב, ונצחי. זהו צבע שמאזן ומרכך צבעים אחרים בסביבתו. השילוב של אפור במספר כהויות, עם לבן ורצפת פרקט בחדרים, סייע להבליט אלמנטים אחרים בחלל. 

הצהוב השתלב בצורה מושכלת במספר מוקדים. זהו צבע שמעלה את מצב הרוח ומיוחסות תכונות כמו יצירתיות, דמיון מפותח ויכולת חשיבה מחוץ לקופסא.


הכל עניין של מינונים נכונים. צילום: חן ליאופולד

ללוגו של החברה, בכחול ולבן, נוסף אדום והנה קיבלנו פלטת צבעים נבחרת: אפור, כחול, אדום וצהוב (שני האחרונים במינונים נמוכים).


כפי שציינתי קודם, פלטת צבעים מוגדרת יכולה להיחשב בקונספט מוביל. בפרויקט זה, הצבעוניות נבחרה בהתאם לצבעי המותג ובשילוב עם צבעי הארגזים מהמרלוג הישן. כך נוצר עבור הלקוחות החיבור לערכים ולאווירה אותה רצו לייצר. השתמשתי בצבעי המיתוג כחלק מעיצוב המשרד, החל בצבעי הקירות וכלה במדבקות נגישות שהמוטיב החוזר שבהן נלקח מאחד ממוצרי החברה.


מדבקות נגישות, אפשר קצת אחרת.צילום: חן ליאופולד

אין חובה להשתמש בקונספט, אך קונספט ידוע מראש עוזר להתמקד, מצמצם ומדייק את הבחירות הרבות שנעשות תוך כדי תהליך הבניה.

בחירת קונספט יכולה להיות גם בהשראת נושא שרירותי, כמו דמותו של פרדי מרקורי שבחרתי לתכנון מועדון לילה בזמן הלימודים.

אם אתם בני הדור שלי ויותר, עצמו לרגע את העיניים ונסו להיזכר בהופעות החיות של פרדי מרקורי (או שפשוט תמצאו אחת מהן בגוגל). תראו איך הוא זז על הבמה, מה הוא לובש, איך זה מרגיש לכם?


פרדי מרקורי- תנועה, צבע וצורה כהשראה

מרקורי היה ידוע בתנועתיות מוחצנת שאפיינה את הופעותיו. תנועתיות זו שהתאימה גם למבנה המוארך של המועדון, שהיה נתון שאינו ניתן לשינוי, תורגמה לקווים מעוגלים ונמשכים בתכנון החלל, החל במראה הבר וכלה בגרם המדרגות שטיפס לקומה מעל ללאונג' פרטי ומפנק. 

הצורניות של בגדי ההופעות שלו, כמו למשל, המעוינים בשחור לבן שהופיעו בחלק מהתלבושות שלו, תורגמו לאלמנטים דומים ששולבו בריצוף החלל. והצבעוניות בשחור, לבן, אדום צהוב דומיננטיים, נלקחה בהשראת צבעי התלבושות שלו ומאפקטים של התאורה שליוותה את ההופעות.


הגשות סמסטר שני, עדיין בנינו דגמים ידנית...

לסיום אני רוצה להראות לכם דוגמא לשלב הבא, מפרויקט דיור מוגן עליו עבדתי בשיתוף פעולה עם ורד יהודה שהיא קולגה וחברה אהובה. אחד החללים עליהם עבדנו היה הספריה שהפכה למועדון חברים. המטרה היתה לייצר אווירה מזמינה וביתית שהדיירים יחושו כי הם יורדים לסלון ביתם לפגוש חברים, וליהנות מחוויות מפגש, תרבות ואירוח. 


לוח השראה להמחשת האווירה, הצבעוניות והחומרים הרצויים

יצרנו את האווירה המתבקשת באמצעות שימוש בצבעים בהירים ורכים, שילוב של תאורת אווירה, החלפת המדפים הקיימים במידוף שידמה את מדפי הספרים בבית ויצירת אזורי מפגש, שולחנות למשחקי קלפים ופינות לקריאה שקטה.

הכנו ללקוח לוח השראה, היה לנו קונספט, והוא רצה לדעת איך הולך להיראות החלל המעוצב, איך הכל יתחבר ביחד.

לצורך זה יצרנו הדמיות שהתבססו על תוכנית העמדה בשילוב האווירה אותה ביקשנו להביא לייצר, זה בא לידי ביטוי בצבעים אותם בחרנו, בתאורה, בסגנון הריהוט שנבחר לשרת את המטרה- מועדון חברים אליו מגיעים דיירי הבית לבלות בצוותא, אם במשחקי קופסא משותפים, אם בקריאת ספר או משחק ביליארד.


מה אתם אומרים? הצלחנו להעביר את האווירה המבוקשת? הדמיה:אורית ערן

ההדמיה היא השלב הבא, בו הלקוחות רואים איך ההשראה והרעיונות מתחברים לכדי תמונה שלמה ומציאותית.

זכרו שתכנון חלל משרדים כמו תכנון חללים ציבוריים אחרים, דורש הכנה ובירור צרכים מעמיק, תכנון מדוייק שיש בו משמעות רבה לחיבור בין התכנון לבין הנראות הכללית ומכאן לחיבור של האנשים שעובדים או מבלים בו.

בפעם הבאה שתגיעו לעבודה, למועדון ריקודים או מועדון חברים, כבר תדעו לבחון את החלל אליו הגעתם בעיניים חדשות ואולי אפילו תזהו מה היתה ההשראה.



אם הגעתם עד כאן, מה המסקנה שלכם? קונספט מעורר השראה או שאולי השראה מעוררת קונספט?

ואיפה אתם מוצאים את ההשראה שלכם?

מחכה לכם בתגובות :-)


למי שרוצה להיזכר בפוסט על הפרוגרמה, הכל ממש כאן




78 views0 comments

Recent Posts

See All
מברברת1.jpg

על עיצוב פנים, על החיים ועל מה שביניהם

bottom of page