top of page
Search

זמן לסיכומים?

ואללה לא יודעת אם בא לי לסכם...במיוחד שזה כבר פוסט שלישי בבלוג שאני כותבת בצל המלחמה.

והפעם קשה לי במיוחד לכתוב. הפוסט שעלה היום הוא וורסיה שלישית אחרי שלשתי הקודמות פחות התחברתי.

המצב רוח ירוד למרות המאמצים שלי לשמור על שגרה וכשהמלחמה ברקע לא בא לסכם שום דבר.

עם זאת, אנחנו בסיומה של שנה אזרחית וכולם מסכמים ובוחרים .


ידעתם שכמו שבוחרים את צבע השנה, בוחרים גם את מילת השנה?

בעוד שצבע השנה, שעוד רגע נדבר עליו, מסמן מגמות לשנה החדשה, מילת השנה מתייחסת לשנה שחלפה.

מילון Merriam-Webster האמריקאי הכריז השבוע שאותנטיות היא המילה לשנת 2023, תודו שזה מפתיע לאור כל הפייק ניוז והבינה המלאכותית שמייצרת לנו בלחיצת כפתור אמיתות מפוברקות על ימין ועל שמאל.


מי ביקש אותנטיות ?

אולי הם זיהו שבתוך כל הזיופים אנחנו מחפשים אותנטיות, אנחנו רוצים לדעת שיש לנו על מי לסמוך, שלמשל אפשר להאמין שנבחרי הציבור שלנו באמת עובדים בשבילנו ולא עלינו.


כשזה נוגע לעשייה שלי כמעצבת פנים אותנטיות באה לידי ביטוי בחשיבה על הצרכים של החברה ועל הצרכים של העובדים, יש  המון חשיבה משותפת עם הלקוחות על הערכים שלהם, על הצרכים של החברה ושל העובדים. מה הם רוצים שהעובדים והלקוחות שלהם יחוו כשהם מגיעים למשרד. יש חשיבה על פרופורציות ועל חומרים... העיצוב צריך להיות מבוסס על ערכים וחזון. 

הרבה פעמים בעלי החברות מתייחסים לעיצוב כאל אמצעי נוסף לגיוס עובדים. כולם רוצים שעובד חדש שמגיע או רואה תמונות של המשרדים יגיד לעצמו – כאן הייתי רוצה לעבוד. אבל עיצוב פנים זה לא בגד טרנדי שמתאים לעונה אחת - משרד צריך להחזיק מעמד לפחות לחמש שנים ואף יותר. הטרנדים הם זמניים ואילו העיצוב האותנטי הוא על זמני.


עיצוב על זמני. צילמה: חן ליאופולד

בשורה התחתונה, אותנטיות היא לא רק מילת השנה, היא נדרשת בחיים שלנו וגם במשרד אליו אנו מגיעים מדי יום. כי אנחנו לא רוצים לחיות בתוך טרנד כלשהו, אלא להגיע למקום עבודה נוח ויעיל, למקום שבו נוכל להתרכז בעבודה שלנו ולהרגיש טוב. האמת של החברה או הארגון צריכה לקבל ביטוי עיצובי וכשהעיצוב אותנטי ונעשה כמו שצריך, התוצאה גם יפה לעין וגם תחזיק מעמד למשך שנים.


אני מקווה שהאותנטיות תהפוך להיות חלק בלתי נפרד מחיינו ושיותר אנשים יאמצו אותה יותר כטבע שני ופחות כהכרזה על מה צריך שיהיה.

אם כבר אותנטיות, בואו נדבר רגע על צבע השנה ועד כמה הבחירה של חברת פנטון אותנטית ומחוברת למציאות.

כבר דיברתי על זה בשנה שעברה – יודעים מה זה? זוכרים את הפוסט? (שמה לכם קישור בסוף הפוסט שתיזכרו)

בקצרה רק אזכיר שההכרזה על צבע השנה יוצאת מדי חודש דצמבר ע"י חברת הצבעים העולמית פנטון ולהכרזה הזו יש השפעות על מגמות בעולם העיצוב- החל באופנה וכלה בעיצוב פנים.

חברות צבעים נוספות אימצו את הרעיון וגם חברות הצבע נירלט וטמבור מכריזות מדי שנה על צבע השנה שלהן.


מוכנים?

צבע השנה לשנת 2024 של חברת פנטון הוא Peach Fuzz, גוון אפסק עדין וחם.

קחו בחשבון שזהו גוון שעתיד להשתלט על ארון הבגדים שלנו, גווני האיפור ואביזרי עיצוב הבית במהלך השנה הקרובה.


ליטריק אייזמן מנהלת מכון פנטון אומרת: "עם הכניסה לשנת 2024, ברור לנו במיוחד הרעיון של אורח חיים שמקבל משמעות חדשה. אנחנו חיים בתקופה של סערה בהיבטים רבים של חיינו, וכתוצאה מכך, הצורך שלנו בטיפוח אמפתיה וחמלה ממשיך להתחזק ככל שאנו מדמיינים עתיד שליו יותר". 

היא מסבירה שבעולם, שלעתים קרובות מעדיף פרודוקטיביות והישגים חיצוניים, חשוב שנכיר בצורך לטפח את האני הפנימי שלנו ולמצוא רגעים של הפוגה, יצירתיות וחיבור אנושי.


תמיד הקדמתי את זמני :-) אצלי בבית כבר 3 שנים. צילום: חן ליאופולד

אני באופן אישי אוהבת את הצבע הזה, כפי שאפשר לראות בתמונה מעל, אך הוא עושה לי דה ז'ה וו לצבע השנה ב-2019, שהיה בגוון קורל, ומרגיש לי מעט ממוחזר ולא מספיק מתאמץ.


עיצוב בהשראת צבע הקורל שנבחר ב-2019

יש לומר שבחירת הצבע הפתיעה לא רק אותי, חזאי הטרנדים הימרו על אדום כצבע השנה, מכיוון שזהו צבע שנצפה בכל תצוגות האופנה הגדולות בעולם, אך פנטון בחרה בגוון האפרסקי הבהיר בשל תכונות חיוביות שהוא מקרין – בניגוד גמור לאדום הדרמטי והעוצמתי.

גם את נתלי יצחקוב, בעלת הסוכנות לחיזוי טרנדים The visionary הפתיעה בחירת הצבע. לדבריה הצבע הנבחר אולי יתאים לשנת 2025, שלגביה יש צפי לרנסנס ולצמיחה. אבל כרגע העולם כאוטי, מלחמות, אסונות, מחלות … היא חשבה שהצבע הנבחר ל-2024 יהיה יותר עמוק, כמו אדום או כתום או דווקא משהו מהכחולים.


נראה לי שכולנו היינו חותמים עכשיו על צבע כתום, לפחות עד שמשפחת ביבס תחזור מהשבי, הם וכל שאר החטופים והשבויים.


עיצוב: חיה קלינר-ריבלין

מהדיבור בקהילות העיצוב כאן בארץ די ברור שהדעה הרווחת היא שהצבע הנבחר מעט מנותק מהמציאות והבחירה בו לא מספיק אותנטית.

אני חושבת שחיכינו לראות אם ההחלטה שלהם תיקח בחשבון את המציאות הנוראית שלנו שהחלה ב-7.10, מציאות שהדיה נשמעים ומשפיעים בעולם כולו, כמו שבשנה שעברה, בתגובה למשבר ההומניטרי במזרח אירופה, פרסמה חב' פנטון בנוסף לצבע השנה שני צבעים נוספים "כחול חופשי, צהוב אנרגטי" - צבעי דגל הלאום של אוקראינה. 


זה לא קרה...ועל כן נשמעים קולות על ניתוק


כחול וצהוב גם בעיצוב משרדים

לעומת זאת, אירועי החודשיים האחרונים, אשר שיבשו את המציאות של כולנו, הובילו את נירלט לשנות את צבע השנה שכבר נבחר מבעוד מועד, ולהכריז על צבע שנה חלופי. 

צבע השנה של חברת נירלט NRC 129 UNITY מדבר אחדות.



חברת הצבע שמפעל הייצור שלה בניר עוז נפגע במתקפה האיומה ב-7.10.23, מעבירה באמצעות הגוון הנבחר מסר חשוב להיום וליום שאחרי,

נירלט, בחרה להמשיך ולייצר באזורים שלא ניזוקו במפעל ועושה כמיטב יכולתה להציג פתרונות לוגיסטיים מהירים. עצם הבחירה של החברה בעשייה, מראה חוסן כלכלי ומחוייבות לעובדים ולפרויקטים בהם היא מעורבת. העשייה של נירלט היא קרן אור בימים חשוכים אלו.

שרון לשם מנהלת קשרי האדריכלים בנירלט מספרת ש-UNITY (אחדות), הוא גוון בעל נוכחות ומשמעות, שלדעת החברה יוביל את הרוח העיצובית במהלך השנה הקרובה.

הצבע שנבחר בהשפעת התקופה הנוראית שאנו עוברים, ממוקם בחלק הפחות צבעוני של הסקלה, לעומת הגוון המקורי שנבחר, זהו גוון עוטף ומחבק יותר. היא מספרת על סוג של תפילה ותקווה שלצבע השנה שנבחר, תהיה היכולת לאחד ולחזק את אזרחי ישראל בימים שכאלה וגם בימים שאחרי.


עיצוב חדר שינה בהשראת צבע השנה של נירלט

הגוון בעל מראה חם וטבעי משמש כעוגן צבעוני, יציב ותומך לכל חלל. הגוון מזכיר בנראות שלו תערובת חול זהובה עם נגיעה רכה של פודרה אדמדמה, מהדהד זיכרונות נוסטלגיים של הארץ, בתקווה לימים טובים, שקטים ובטוחים יותר.

הצבע הנבחר מעניק תחושה של רוגע ואמפתיות ומשתלב עם מגוון רחב של סגנונות עיצוב, חומרים וצבעים. הוא מאזן בין פלטות מונוכרומטיות וניטרליות מחד לבין צבעוניות ונועזות מאידך, למשל שילוב עם גווני אדום/קורל. הוא יתקבל היטב בשילוב של מתכות כמו פליז, נחושת וזהב לצד פריטי ריהוט מעץ טבעי ומחבר בהרמוניה בין הערגה לעבר ובין התקווה לעתיד.


אני רוצה לסיים את הפוסט בנימה זו של תקווה ולשתף איתכם את השיר הנפלא שכתב והלחין אביב גפן וביצע יוסי בנאי ז"ל. המנגינה שלו הביאה אותי לחשוב על מארש לוחמים של פעם ואני ממש יכולה לשמוע אותנו שרים אותו לחטופים שחוזרים מהשבי ולחיילים ששבים משדה הקרב.


אני מקווה שתאהבו אותו גם-


"אל תוך האור, מתוך החושך

עוד גאים לא גיבורים

השלום ישכון ביננו

כשנהיה אנושיים

נזכור לעד את יקירינו

נקבל את השונה

כי כולם תחת שמש

ואיש אינו שווה יותר

זו התפילה לשנת אלפיים

כשתבוא המנוחה

לזיקנה נושיט ידיים

ונחבק באהבה"


נר שמיני ואנחנו עדיין מחכים לניסים

בתקווה ותפילה לבשורות טובות, עד שניפגש שוב בחודש הבא.

 

למי שרוצה להיזכר בפוסט של שנה שעברה על צבע השנה- https://katzr.net/be3282



206 views4 comments

Recent Posts

See All
מברברת1.jpg

על עיצוב פנים, על החיים ועל מה שביניהם

bottom of page